Růžek
ikonka
O co jde, aneb plán Jižního obchvatu města

Datum: 25. 3. 2011, autor: ikonka autora Redakce , Funkce: ikonka tisku Tisk

..v kostce..

ilustracni obrazek

O co jde, aneb plán "Jižní obchvatu" v kostce

V normální zemi by informace o obchvatu byly dávno veřejné a lidé by měli jasno, co kdo zamýšlí za jejich humny. Ne tak u nás - z toho, co víme, jsme tedy vytvořili aspoň hrubý náčrt plánu, kudy by měl ochvat vést. Na otázku "proč" by měl vést, jsme bohužel odpověď nenašli. (pozn.: informace jsou z 2/2010, tj. před tím, než zastupitelstvo prodalo klíčové pozemky za letištěm)
 
 
O co jde, aneb plán "Jižní obchvatu" v kostce

V normální zemi by informace o obchvatu byly dávno veřejné a lidé by měli jasno, co kdo zamýšlí za jejich humny. Ne tak u nás - z toho, co víme, jsme tedy vytvořili aspoň hrubý náčrt plánu, kudy by měl ochvat vést. Na otázku "proč" by měl vést, jsme bohužel odpověď nenašli. (pozn.: informace jsou z 2/2010, tj. před tím, než zastupitelstvo prodalo klíčové pozemky za letištěm)

1. Kolik nových mostů přes Moravu je plánováno?
 
Trochu překvapivě hned dva – dosud se mluvilo jen o jednom. Ten by měl stát v prodloužení ulice Obvodové a Rostislavovy, tj. asi 150m proti proudu Moravy od železničního "Zborováku". V Dolních Zahradách by měl navazovat na ulici Chelčického. S tím Zelení problém nemají. Novinkou je druhý most, který by měl stát necelý kilometr po proudu a je v plánu zakreslen jako součást obchvatu

2. Jak moc potřebujeme jižní obchvat? Kdy by se měl stavět?
 
Stavba obchvatu je hudbou budoucnosti. Všechno zlé je na něco dobré, pozitivní stránkou současné krize je, že nám dává možnost řádně si podobné projekty rozmyslet – peníze na ně v dohledném časovém horizontu zjevně nebudou. V současnosti jde o vytyčení jeho trasy, aby se zbytečně neblokovaly rozsáhlé území v územním plánu, což je jistě rozumná myšlenka. Zároveň není ale dobré zavřít si prodejem pozemků cestu pro některou variantu, jejíž prospěšnost se může ukázat třeba až za 20 let.
 
3. Pomůže Jižní obchvat centru města od aut?
 
O smyslu projektu máme vážné pochybnosti. Z plánů nevyplývá jasně, kolik dopravy by měl obchvat z centra odvést. Když se zamyslíme, na jaké komunikace navazuje, připadá v úvahu pouze tranzit ze směru od Zdounek na Hulín. To nám připadá jako příliš drahý špás - neadekvátně vysoká cena výstavby a záboru zemědělské půdy. Drtivá většina aut totiž podle všeho stejně bude směřovat do Kroměříže. Stačí se podívat na mapu a nemusíme být vědmou, abychom odhadli, že řidiči směřující do Brna od Zdounek pojedou spíše přes Chřiby než přes Kroměříž po D1. Myslíme si, že tyto prostředky by se daly efektivněji využít na zlepšení propustnosti průtahu městem - např. kruhové objezdy u býv. Okresního úřadu, u Domu kultury, u Spáčilovy ulice atd. A samozřejmě na zkvalitnění veřejné dopravy, která jediná může zmenšit počet aut na silnicích.
 
4. Kolik variant obchvatu bylo navrženo?
 
V plánu jsou zakresleny 2 hlavní varianty, některé části se překrývají. Všechno jsou to různé cesty, jak táhnout silnici z Vážan (zhruba od místa, kde je dnes u silnice autobazar) směrem na Altýře, dále dvěma různými variantami kolem letiště, mostem přes Moravu. Tam pak má obchvat pokračovat po východním okraji Dolních Zahrad a naváže na ulici Jožky Silného – čili k dnešní benzině Duba. Viz situační nákres níže (jen pro jistotu – je to jen orientační skica pro hrubou představu)
 
5. Co se vám nelíbí na trase 5?
 
Navrhovaná trasa 5 po hrázi Bagráku je pro nás a doufáme, že provětšinu občanů města, naprosto nepřijatelná. Pokud má být Kroměříž místem pro kvalitní život, nemůžeme bezhlavě zlikvidovat klidové zóny, které nebude už nikdy možno plnohodnotně nahradit. Přijde nám to jako nápad hodný budovatelského úsilí 50.let. Doufáme, že pryč je doba, kdy se měřila spokojenost občanů tunami vyprodukované oceli nebo kilometry vybetonovaných silnic. I kdyby ty silnice vedly odnikud nikam.
Domníváme se, že varianta 5 navíc nepřinese městu zásadní prospěch – pokud je v plánu postavení mostu z Rostislavovy ulice, kdo by odbočoval na obchvat?
 
6. Co si myslíte o variantě 3?
 
Trasa 3 by vedla blízko letiště mezi přistávací plochou a Trávníkem. Pokud by se měl obchvat někdy stavět, pak tuto cestu preferujeme. Nemyslíme si, že by byla používaná významně méně, než varianta 5. Je třeba počítat s rozvojem města a nepřizpůsobovat plány jen situaci dnešního dne. Ještě lepší by podle nás byla trasa  ústící zpoza letiště na komunikaci Trávník - Kotojedy (v plánku dole oranžová)
 
7. Proč nesouhlasíte s odprodejem pozemků u letiště v místě zvaném Vlčetín? Město přece peníze potřebuje?
 
Tyto pozemky – opět viz mapka – jsou v těsném sousedství varianty 3. Dokonce si dovedeme představit, že jedna z možností by byla protáhnout trasu na stávající silnici 367 (Kotojedy-Trávník), čímž by se vyhnula zástavbě v Kotojedech. Pak by tyto pozemky měly strategický význam. Dále se nabízí tyto pozemky k zástavbě – zkrátka nevěříme, že by o tuto půdu měli zájem zemědělci, domníváme se, že si na ni dělají zálusk developeři. A jejich přirozeným cílem je pozemky levně koupit a draze prodat. Nabízí se otázka – je tedy výhodné pro město prodávat tyto pozemky jako zemědělskou půdu?
 
 

Legenda :
 
fialová - varianta 5 + vyznačen most z Rostislavovy ulice (preferovná úřady)
zelená - varianta 3
oranžová - možnost napojení na silnici 367 (dle našeho názoru nejvhodnější)
 
Richard Kreml
 
 
 
 
 
 

reklamni prouzek

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tyto informace byly vytištěny z portálu Kroměříž.cz [www.kromeriz.cz] – průvodce městem i regionem.
Veškerý obsah je chráněn autorským zákonem a jeho zneužití pro jiné než osobní účely je postižitelné dle Zákona Autorského a pozdějších předpisů.

© 2006, Kroměříž.cz

 
 
 
Ubytovámí
Ubytování ve městě

Hotel Bouček

Hotel Bouček je umístěn v historickém centru města Kroměříže, kde navazuje na tradici...

Restaurace ikona
Restaurace

Hotel Excellent

Hotel Excellent nabízí ubytování evropského standardu v historické části města Kroměř...

Pamětihodnosti ikona
Pamětihodnosti

Zámecká galerie

Významnou součástí Arcibiskupského zámku v Kroměříži je proslulá obrazárna, představu...

Kostel sv. Mořice

Kostel sv. Mořice je situován v historickém centru města, na Stojanově náměstí....

Historie města

... přezdívané Hanácké Athény ... Prvopočátky města jsou přisuzovány trhové vsi, k...

Arcibiskupský zámek

Renesanční stavba, na jejímž místě stálo hradisko patrně již v době Velkomoravské říš...

 
 
 

Inet objednávání - MěÚ Kroměříž

Elektronické rezervace, systém WebCall...

Hledáte dům, byt, pozemek

.. či pronájem v Kroměříži? Katalog zde.

Televizní program

Přehled reportáží, pořadů a jejich obsahy.

inzerce

Zápis firem do katalogu

Kroměříž.cz nabízí firmám: propagaci Vaší značky, produktů či služeb, způsob zviditelnění Vaší firmy, informace pro stávající i případné klienty o Vaší nabídce, výrobcích či službách firmy, inzerci na internetu, efektivní formy propagace za příznivé ceny. Napište nám na redakce@kromeriz.cz ...


Důležitá telefoní čísla

 

Užitečné odkazy na internetu

Policie ČR, Městská policie
573 331 153, 573 321 156
 
Počasí
TAXI
573 341 020, 777 686 858
 
Mapy
MÚ Kromeríž
573 321 111
 
Jízdní řády
Infocentrum regionu
573 331 473, 573 334 191
 
Rezervace ubytování
Rychlá lékarská pomoc, LSPP
155, 573 322 580, 573 322 263
 
Kulturní přehledy

Služba a provozovatel:

Kroměříž.cz, Copyright © 1997 - 2007.
Reaia s. r. o., Inetrans, Poski.com
Informace o serveru Kroměříž.cz

Vstup pro inzerenty

Zadejte své přihlašovací jméno a heslo.
V případě, že jste osobní údaje zapomněli,
kontaktujte technickou podporu.
OK
růžek levý růžek pravý