Verze pro PDA

ikonka
Den Ivana Hoffmana: Předražování tunelů

Datum: 14. 2. 2018, autor: ikonka autora Redakce , Funkce: ikonka tisku Tisk

..Ivan Hoffman, komentátor Deníku..

ilustracni obrazek

 

Den Ivana Hoffmana: Předražování tunelů

 

Informace, že nejdelší český železniční tunel stojí už o miliardu víc, než byla jeho vysoutěžená cena, vůbec nepřekvapuje. Zhotovitelem stavby je totiž Metrostav. Když stavěl Blanku, překročení rozpočtu činilo 17 milard. Co překvapuje, je snad pouze skutečnost, že se stát z Blanky nepoučil a u Metrostavu ještě objednává práci.

 

Správa železniční a dopravní cesty předem naznačuje, že nynější předražení stavby ještě není konečné. Pokud existuje zákonná možnost navýšit cenu o 50 %, pak důvody pro takové navýšení Metrostav kvůli „geologii stavby“ nepochybně najde. Důležité je ovšem říct, že na straně stavebníků vina za předražování staveb neleží. Viníkem je samozřejmě stát, respektive politici a úředníci, kteří si dělají dobrý den z daňového poplatníka.

 

Zabránit předražování staveb lze velmi jednoduše tím, že se ve smlouvě se stavebníkem uvede, že vysoutěžená cena je konečná a odměna bude vyplacena jedině v případě, že dílo bude odevzdáno bez vady a včas. Uzavření smlouvy, která umožňuje dodatečné navýšení ceny, by mělo být trestáno drakonickou pokutou a žalářem. Než se domluvit s firmou, která na takovou jasnou smlouvu nepřistoupí, je lepší nestavět.

 

Jelikož ministr dopravy v minulosti pracoval v nadnárodní stavební firmě, která mimochodem ve výběrovém řízení na zmíněný železniční tunel s Metrostravem prohrála, měl by nyní, když stojí na opačné straně barikády, využít svých zkušeností a vysvětlit ministerským právníkům, jak se nenechat zhotovitelem stavby vydírat a znemožnit. Pokud už stát neumí postavit tunel, měl by alespoň zvládnout dozor nad tuneláři.

 

Ivan Hoffman, komentátor Deníku

 

 

 

reklamni prouzek
Normalni verze