..Ivan Hoffman, komentátor Deníku..
Dálniční restart
S neuvěřitelným patnáctiletým zpožděním se otevírá 16 km dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Místo oslavy bychom měli brát tento skandál jako poslední kapku, kterou přetéká pohár trpělivosti. Buďto trpělivosti politiků s úředníky a staviteli, anebo trpělivosti občanů s politiky. Jak napravit stav, kdy jsou české dálnice předražené, nekvalitní a tempo jejich budování je šnečí?
Dávno se ví, že máme co dočinění se systéme zavirovaným korupcí a klientelismem. Ani zoufalý pokus učinit kozla zahradníkem, tedy manažera obří stavební firmy ministrem, nepomohl. To první, co se radí majiteli zamrzlého počítače je ho vypnout a znovu zapnout. V případě dálnic, anebo lukrativního dálničního byznysu takový restart znamená, že se v jedné chvíli vymění všichni, kteří mají s dálnicemi cokoli společného.
Zrušit a nově založit s jinými lidmi příslušný odbor na ministerstvu dopravy a totéž učinit s Ředitelstvím silnic a dálnic, se přímo nabízí. Noví lidé se pak na stavbě dálnic z veřejných peněz rychle domluví s těmi stavebníky, kteří dálnici postaví za poloviční dobu, poloviční cenu a v lepší kvalitě, než tomu je dnes. Princip dálničního restartu je rozejít se s těmi, kteří tvrdí, že to nejde. Se stavebníky, projektanty, úředníky, politiky. A nejlepší je začít s restartem politiků, neboť ryba jak známo smrdí od hlavy.
Ivan Hoffman, komentátor Deníku, zvukový záznam naleznete zde...