Verze pro PDA

ikonka
Spěchat pomalu

Datum: 18. 4. 2013, autor: ikonka autora Redakce , Funkce: ikonka tisku Tisk

..Ivan Hoffman, komentátor Deníku..

ilustracni obrazek

Spěchat pomalu


Informace o tom, že se na některých silnicích 1. třídy bude jezdit stodesítkou, není myšlena jako výzva k závodění. Smyslem změny bude nezdržovat zbytečně řidiče tam, kde typ a kvalita silnice vyšší rychlost dovoluje. Spěchat lze ale jak známo i pomalu. A silným důvodem ke zvýšené opatrnosti je, že vyšší rychlost bude povolena i řidičům, kteří jsou nebezpeční už dnes, kdy jezdí devadesátkou. Dopravní značka se zkrátka neumí měnit podle toho, kdo se k ní blíží.


Vždy, když se řeší jakou rychlost povolit, bere se v úvahu kvalita silnic a technická úroveň automobilů. Silnice jsou objektivně lepší, než bývaly, i když ne všechny a zrovna teď po zimě je na co nadávat. Rovněž současné automobily jsou bez diskuse bezpečnější, než ty dříve vyrobené, což neplatí jen subjektivně, ale lze to doložit statistikami. Vlastně je jen jeden důvod, proč se záměrem zvyšovat povolenou rychlost polemizovat. Tím důvodem jsou řidiči. Člověk se totiž na rozdíl od stavu silnic a automobilů nijak viditelně nezlepšuje.

U řízení nejde jen o zručnost, postřeh či koncentraci. Důležitá je i ochota dodržovat pravidla a chování za volantem ovlivňují i špatné lidské vlastnosti jako agresivita, egoismus, nevraživost či nervosita. Když vítáme povolení vyšší rychlosti, představujeme si, jak ušetříme čas. Změnu vztahujeme na sebe. Jenomže o tom, zda to bude změna k lepšímu rozhodnou i ostatní účastníci silničního provozu. Svůj čas budou šetřit i řidiči nešikovní, bezohlední, depresivní, nerudní… Z tohoto pohledu příliš není co slavit. Aut přibývá a na silnicích je stále větší tlačenice. Teď se někde budeme tlačit ve vyšší povolené rychlosti, která se určitě bude překračovat.


Ivan Hoffman, komentátor Deníku, zvukový záznam naleznete zde

 

 

reklamni prouzek
Normalni verze