Textova verze

ikonka
Dopis je dopis

Datum: 29. 4. 2010, autor: ikonka autora Redakce , Funkce: ikonka tisku Tisk

..Ivan Hoffman, komentátor Deníku..

ilustracni obrazek

Dopis je dopis

Česká pošta přišla se známkami nové generace. A bylo už na čase. Dopisů se kvůli emailové a mobilní konkurenci posílá málo a kvůli věčnému zdražování poštovného vznikl problém s nakoupením dopisních známek domů do zásoby.

To se teď změní, neboť na známce nebude cena, nýbrž písmeno, podle toho zda dopis skončí v Česku, v Evropě, anebo ve světě. A nakoupit si známky samolepky do zásoby se určitě vyplatí, neboť u České pošty určitě nehrozí, že by své služby někdy zlevňovala. Může být jenom dráž.

Jistě se najdou pesimisté, kteří budou tvrdit, že pošta přichází s křížkem po funuse, neboť kdo by dnes psal dopis. Na rozdíl od telegramu, který skutečně pozbyl smyslu a logicky zanikl, ale dopis šanci má. Změnila se totiž jeho funkce. Při otevírání obálky už většinou neočekáváme aktuální informaci. Dopis je výjimečný tím, že na rozdíl od monitoru či displeje, obsahuje cosi materiálního, co lze uchopit či uschovat. Dopisní zásilky se budou doručovat i ve zcela virtualizované budoucnosti, kdy už dovednost napsat psaní bude velice vzácná.

Se známkami nové generace budou i problémy. Tak například prezidenti prý ztratí privilegium být zobrazeni na známce jediní z živých. Kdo ví, do jaké se dostanou společnosti? Dříve nebo později si určitě bude moci koupit místo na známce kdokoli. Pak je zde politický problém, zda celebrity tisknout pouze pro dopisy v Česku, anebo je pustit i do Evropy a do světa. Zůstaňme u těch prezidentů: Bude pošta případnou samolepku s Klausem typu „E“ konzultovat s parlamentem? Anebo bude brát v potaz případné přání prezidenta cestovat výhradně po česku na známkách typu „A“? Taková známka je vážná věc, neboť dopis je dopis!

Ivan Hoffman, komentátor Deníku, zvukový záznam naleznete zde

 

 

 

reklamni prouzek
Normalni verze